Allt fler kvinnor väljer att jobba som lastbilschaufför

2025-08-20

KOMPETENSFÖRSÖRJNING

Behovet av lastbilschaufförer är fortfarande stort. Över 5 600 lastbilschaufförer har anställts under det senaste året, enligt TYAs Trendindikator 2025.  En tydlig trend enligt rapporten är att allt fler kvinnor söker sig till yrket. I dag är 11 procent av landets lastbilsförare kvinnor, en ökning från 9 procent 2024. Bland nyanställda är andelen ännu högre – 22 procent, det innebär att var femte nyanställd är kvinna.

Mängden anställda förare är nästan 1 000 fler 2025 än vad som förutspåddes i fjolårets undersökning – ett tydligt tecken på att transportnäringen fortsätter vara en attraktiv arbetsmarknad för många, inte minst kvinnor.
Tjejerna utgör idag även en tredjedel av eleverna på gymnasiets transportprogram (TYAs Skolledarrapport 2024/2025) och den utvecklingen ser ut att öka. 

Yrkets attraktionskraft beror också på ökad synlighet i media. Kanske framför allt i och med TV-programmet Svenska Truckers, initierat av Sveriges Åkeriföretag, som skildrar chaufförernas vardag. Programmet har sedan starten 2020 lockat en bred publik och inspirerat nya målgrupper att söka sig till yrket. 
Den 25 augusti har programmet premiär för sin tolfte säsong på TV3 och Viaplay, där flera kvinnliga förare återigen medverkar.

– Genom Svenska Truckers har vi lyckats visa att yrket är både modernt och ett framtidsyrke för alla, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag.

Lastbilsyrket är ett framtidsyrke - trots allt!
Framåt bedömer åkerierna i rapporten att det finns ett anställningsbehov på omkring 4 000 nya förare under de kommande tolv månaderna. Samtidigt uppger 36 procent av företagen att de haft svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens och i vissa delar av landet kommer det bli aktuellt med uppsägningar.

Siffror från rapporten

  • 22 procent av de nyanställda förarna är kvinnor.
  • 2 200 nya medarbetare behöver anställas de kommande 6 månaderna.
  • 4 080 nya medarbetare behöver anställas de kommande 48 månaderna.
  • 28 procent av åkerierna bedömer att de behöver anställa inom 12 månader
Läs TYAs trendindikator

Aktuella nyheter

Svenska Truckers 1101.mp4.10_21_44_20.Still012.png.

LAGAR & REGLER 2025-10-22

EU:s nya körkortsdirektiv påverkar framtidens förare

EU-parlamentet har antagit ett nytt körkortsdirektiv som innebär flera förändringar för förare i hela unionen. Bland annat införs digitala körkort senast 2030 och nya körkortsbehörigheter som ska underlätta för unga förare och bidra till ökad trafiksäkerhet. Direktivet gör det möjligt att införa ett nationellt B1-körkort för personer från 16 år (eller 15 år med särskilt godkännande). Det gäller fordon upp till 2 500 kilo och maxhastighet 45 km/h, vilket kan få betydelse för användningen av A-traktorer och lätta transportfordon. För yrkestrafiken innebär direktivet också skärpta medicinska krav vid förnyelse av körkort för buss- och lastbilsförare – krav som ska gälla oavsett ålder. Nästa steg blir att regeringen utreder hur reglerna ska införas i svensk lagstiftning. Det väntas ske successivt fram till 2029–2030. Läs pressmeddelandet i sin helhet på regeringen.se

Läs mer
arlanda.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-10-20

Säkerställ goda förutsättningar för effektiva godstransporter till och från Arlanda

Vi har lämnat vårt remissvar på utredningen SOU 2025:67 Arlanda – en viktig port för det svenska välståndet (LI2025/01130). I svaret betonar vi vikten av att Arlanda utvecklas med fullt fokus även på godstransporter, inte enbart passagerartrafik.  För åkerinäringen är tillgängligheten till Arlanda avgörande, både för flyggods och för leveranser av varor och förnödenheter som krävs för flygplatsens drift och service. Ett väl fungerande vägnät och anpassad infrastruktur är en förutsättning för effektiva, säkra och fossilfria godstransporter.  Vi lyfter särskilt följande punkter i sitt remissvar:  Förbättrad framkomlighet på E4 Flaskhalsen mellan Häggvik och Arlanda behöver byggas ut. En breddning till 3+3 körfält mellan Glädjen och Arlanda, och 4+4 körfält mellan Häggvik och Rotebro, skulle öka kapaciteten och minska restidsförluster för godsflöden.  Kapacitetshöjande åtgärder längs Måbyleden (väg 905) Vägen är central för transporter till Cargo City och bör prioriteras i samband med utvecklingen av trafikplats Måby.  Tillgänglighet till Rosersbergs kombiterminal Terminalen är en viktig omlastningspunkt för kombitrafik till Arlanda. Robust infrastruktur krävs för att säkerställa effektiva flöden mellan väg och järnväg.  Fler rast- och uppställningsplatser Bristen på rastplatser längs E4 mellan Uppsala och Stockholm försvårar regelefterlevnad och skapar osäkra förhållanden för förare. Nya platser bör planeras nära kommersiella områden med tillgång till service, trygghet och laddinfrastruktur.  Omkopplingsytor och parkering för tunga fordon Det behövs dedikerade uppställnings- och omlastningsytor nära flygplatsen. Möjligheter till av- och påkoppling av släp är viktiga för effektiv distribution i regionen.  Planering för elektrifiering och elnätskapacitet Arlandaområdet måste redan nu förberedas för högkapacitetsladdning av tunga fordon. En samlad utredning om elnätskapacitet bör genomföras med fokus på godslogistikens behov.  Gemensam planering behövs Sveriges Åkeriföretag föreslår att regeringen ger Trafikverket i uppdrag att tillsammans med Godstransportrådet Stockholm–Mälardalen, berörda kommuner och åkerinäringen analysera behovet av rastplatser, uppställningsytor, omkopplingsmöjligheter och laddinfrastruktur i Arlandaområdet. Läs hela remissvaret här  

Läs mer
iStock-1367091773.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-10-13

Kylan på väg – dags att se över fordon, rutiner och vinterdäck

Vintern kommer och i delar av landet har snön redan visat sig. För många åkeriföretag innebär säsongen nya utmaningar. Kylan, mörkret och nederbörden påverkar både trafiksäkerheten och arbetsmiljön för förarna. När ni planerar era transporter, ta höjd för att lastning, lossning och körningen kan ta längre tid och se över era rutiner och förberedelser. Här är en lista på saker att tänka på inför vintern. Fyll gärna på och dela i ert företag. Inför körningen Anpassa hastigheten till väglaget och håll avstånd. Ta det lugnt, ingen last är viktigare än liv och säkerhet. Från 10 november till 10 april gäller krav på vinterdäck på tunga fordon i hela landet, oavsett om vinterväglag råder eller inte. Säkerställ att ni har koll på reglerna: Vinterdäckskrav för tunga fordon – vad gäller och när? Se över fordonens skick och att exempelvis luft-tork, värmare och lampor fungerar som de ska. Vid lastning och lossning Var extra försiktig – halkolyckor på flak, ramper och stegar är vanliga vintertid. Kontrollera att utrustning som spännband och kedjor är hel och torr. Sopa bort snö och is från flak, tak och gångytor. Personlig säkerhet Använd alltid bilbälte. Ta med varma kläder, skor och reflexer – syns du inte, finns du inte. Ha med lite nödproviant och varma drycker. Säkerställ att både fordon och personal är rätt försäkrade. Reflektera över tidigare vintrar – vad gick bra och vad kan förbättras? Och självklart - Alltid händerna på ratten!  

Läs mer