Nu är det dags för höstens Åkeribarometer

Hjälp oss att följa trender och utveckling inom åkerinäringen

Svara på enkäten

2025-09-25

FÖRETAGANDE

Två gånger per år genomför vi på Sveriges Åkeriföretag en enkät bland våra medlemsföretag för att ta tempen på konjunkturläget och följa utvecklingen mot en fossilfri åkerinäring. Dina svar blir en viktig del i underlaget som visar trender och framtidsutsikter för hela branschen.

I undersökningen bedömer ni för det egna företaget sex månader bakåt och sex månader framåt beroende på fråga. I underlaget till Åkeribarometern ställs även frågor rörande efterfrågan, investeringar, lönsamhet, personalstyrka och arbetet till en fossilfri åkerinäring.

Syfte
Syftet med Åkeribarometern är att följa trender och utvecklingen inom åkerinäringen.

Målgrupp för enkäten
Målgruppen för Åkeribarometern är samtliga medlemmar i Sveriges Åkeriföretag.  

Om enkäten
Enkäten är uppdelad i fyra delar:

  • Del 1: Grunduppgifter
  • Del 2: Jämförelser över tid och förväntade prognoser
  • Del 3: Lönsamhet, beläggning och investeringar
  • Del 4: Hållbarhet och omställning

Du är anonym i dina svar.

Enkäten kommer att sammanställas och göras tillgänglig för alla medlemsföretag.

Sista svarsdag
Sista svarsdag är söndag 26 oktober 2025.

Frågor
Frågor om undersökningen ställs till charlotta.sved@akeri.se. Tack för att du tar dig tid att svara. Det uppskattas!

Svara på enkäten

 

Aktuella nyheter

Svenska Truckers 1101.mp4.10_21_44_20.Still012.png.

LAGAR & REGLER 2025-10-22

EU:s nya körkortsdirektiv påverkar framtidens förare

EU-parlamentet har antagit ett nytt körkortsdirektiv som innebär flera förändringar för förare i hela unionen. Bland annat införs digitala körkort senast 2030 och nya körkortsbehörigheter som ska underlätta för unga förare och bidra till ökad trafiksäkerhet. Direktivet gör det möjligt att införa ett nationellt B1-körkort för personer från 16 år (eller 15 år med särskilt godkännande). Det gäller fordon upp till 2 500 kilo och maxhastighet 45 km/h, vilket kan få betydelse för användningen av A-traktorer och lätta transportfordon. För yrkestrafiken innebär direktivet också skärpta medicinska krav vid förnyelse av körkort för buss- och lastbilsförare – krav som ska gälla oavsett ålder. Nästa steg blir att regeringen utreder hur reglerna ska införas i svensk lagstiftning. Det väntas ske successivt fram till 2029–2030. Läs pressmeddelandet i sin helhet på regeringen.se

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-10-24

Stöd IRU:s namninsamling mot tvingande inköp av utsläppsfria fordon

Sveriges Åkeriföretag stödjer IRU:s namninsamling mot EU-kommissionens förslag om obligatoriska inköpskrav av utsläppsfria fordon och uppmanar alla åkeriföretag att skriva under. Europeiska kommissionen överväger ett lagförslag som skulle tvinga vägtransportföretag och transportköpare att köpa, driva eller använda en viss andel utsläppsfria el- eller vätgasbilar, inom ramen för initiativet Greening Corporate Fleets. Syftet är att påskynda försäljningen av nollutsläppsfordon inom EU. Såväl IRU (International Road Transport Union) som Sveriges Åkeriföretag stödjer energiomställningen inom vägtransportsektorn, men båda organisationerna motsätter sig starkt dylika tvångsåtgärder för europeiska företag.  Transportsektorns omställning pågår och kommer att fortsätta i takt med att de ekonomiska och infrastrukturella förutsättningarna utvecklas. Den måste ske på ett realistiskt och pragmatiskt sätt, där investeringar i nya fordon går hand i hand med ökad tillgång till elnätkapacitet, utbyggnad av laddinfrastruktur på rätt ställen och gynnsamma kommersiella villkor.Det behövs effektiva stimulansåtgärder från politiken i form av styrmedel och stöd till företagen, för att marknaden ska kunna ställa om till fossilfrihet. Inte planekonomiska tvångsmedel.

Läs mer
vatgas.jpg.

DEBATTARTIKLAR 2025-10-14

Debatt: Krav utan verktyg lämnar transportnäringen i vänteläge

Omställningen till fossilfria tunga transporter går för långsamt – inte på grund av brist på vilja eller teknik, utan på grund av brist på politiska verktyg. Det skriver Sveriges Åkeriföretag i en debattartikel som publiceras i dag. I artikeln lyfter Sveriges Åkeriföretag att politiken under flera år har ställt höga krav på transportnäringen att ställa om till fossilfria och eldrivna transporter, men samtidigt misslyckats med att leverera de styrmedel som krävs för att utvecklingen ska bli möjlig i praktiken. Trots att både tekniken och viljan finns hos transportföretag och fordonstillverkare uteblir investeringarna. Utan långsiktiga stöd, riktade incitament och tydliga förutsättningar blir det svårt för åkerier att våga ta steget mot elektrifiering. I debattartikeln efterlyser Sveriges Åkeriföretag bland annat förstärkta stöd för inköp av tunga elfordon, ekonomiska incitament till transportköpare att välja utsläppsfria alternativ, kraftigt sänkt skatt på laddel samt snabbspår för elnätsanslutningar och tydligt utpekade högeffektkorridorer. Debattartikeln avslutas med en uppmaning till politiken att ta ett större ansvar för att skapa fungerande marknadsförutsättningar. Transportnäringen står redo att ta sin del av ansvaret – men de nödvändiga verktygen för en storskalig omställning finns ännu inte på plats. Läs debattartikeln i sin helhet här  

Läs mer