Låt inte kommunala vägar bromsa tillväxt och minskad klimatpåverkan

2025-04-29

DEBATTARTIKLAR

Sveriges kommuner har en viktig roll i att skapa ett hållbart, effektivt och konkurrenskraftigt transportsystem. Men just nu ser vi en motsatt utveckling, då flera kommunala vägar har fått den tillåtna vikten för godstransporter sänkt. Det kan låta som en teknisk detalj, men i praktiken innebär det att många tunga fordon inte längre får köra på vägar de tidigare använt. Följden blir att transporter måste ske med mindre lastbilar som tar mindre mängd gods. Det leder till fler transporter, högre kostnader och mer utsläpp i kommunerna. Helt i onödan.

Och detta händer samtidigt som politiken är tydlig: Trafikutskottet har återkommande lyft vikten av att öppna upp ett större vägnät som tillåter tyngre och effektivare fordon, och regeringens inriktningsunderlag för transportinfrastrukturen pekar på samma sak. 

Moderna fordon är konstruerade för att lasta betydligt mer, men fördela vikten över fler axlar vilket innebär att de inte orsakar mer vägslitage. Det ger samtidigt lägre utsläpp, färre tunga fordon på vägarna, ökad trafiksäkerhet och bättre leveranssäkerhet.

Om kommunen inte uppdaterar sitt vägnät får det negativa konsekvenser. Företag som tidigare kunnat leverera direkt till kund måste nu köra omvägar eller byta till mindre fordon. Det slår mot lokala butiker, byggarbetsplatser, skolor och industrier. 

Vissa kommuner försöker hantera detta genom att be företag söka dispens, alltså tillfälliga tillstånd för att leverera gods i kommunen. Men det är inte en långsiktig lösning. Det skapar mer byråkrati, orättvisa villkor och osäkerhet för företagen. Dessutom är det ineffektivt för kommunerna själva. 

Det här är ingen smal branschfråga. Det handlar om hur vi bygger ett samhälle där transporter sker effektivt, klimatsmart och med låg kostnad för både företag och invånare. Det handlar om att möjliggöra leveranser och att göra det attraktivt för företag att växa, investera och skapa jobb i just din kommun.

Om vi menar allvar med klimatmålen, då måste vi använda de smarta lösningar som redan finns. Tekniken finns. Fordonen finns. Viljan finns. Men kommunernas vägnät måste hänga med.

Vårt budskap är enkelt:

  • Öppna upp fler vägar för bärighetsklass 1 och 4 så minkar antalet transporter och utsläpp.
  • Sluta använda dispenser som långsiktig lösning. Det är inte hållbart för någon.

  • Se infrastrukturen som en tillgång för tillväxt och klimatnytta och inte som ett hinder.

Åkerinäringen är redo. Nu behöver kommunerna också vara det.

Peter Svensson
Teknik och Infrastuktur

Svenska Truckers Säsong 12.jpg.

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 2025-08-14

Svenska Truckers tillbaka – premiär för tolfte säsongen

Den 25 augusti är det dags för premiär av den tolfte säsongen av succéserien Svenska Truckers på TV3 och Viaplay. Realityserien, som är ett initiativ av oss på Sveriges Åkeriföretag, följer både nya och välkända lastbilschaufförer i deras vardag – från distribution i norr till spektakulära tunga transporter i söder. Syftet med satsningen är att lyfta fram åkerinäringens betydelse och visa bredden i yrket. I årets säsong möter tittarna bland andra Shvan Aladin från Göteborg, som lämnat skådespelaryrket för att hjälpa till i familjens åkeri, samt musikälskande chaufförerna Elvira Mörk i Luleå och Kalle Wahlgren i Skåne. Bland återvändande profiler finns Micke Martell och Lars ”Blixten” Bergholz. – Serien väcker inte bara intresse för vad vi gör i branschen, utan bidrar också till att fler söker sig till åkerinäringen, säger Charlotta Sved, kommunikationschef på Sveriges Åkeriföretag. Sedan premiären 2020, då Svenska Truckers vann Kristallen för bästa realityserie, har programmet lockat hundratusentals tittare varje vecka och nominerats till flera tv-priser. Åkeribranschen är en central del av svensk ekonomi, med en omsättning på cirka 170 miljarder kronor och över 225 000 anställda. Behovet av nya förare är stort – 85 procent av eleverna på transportprogrammet får jobb direkt efter examen, och intresset från kvinnor har ökat till rekordhöga 33 procent av antalet antagna. Premiär: 25 augusti, kl. 20.00 på TV3 och Viaplay. Serien finns även på Pluto-TV. Trailer för säsong 12

Läs mer
Sund 78.jpg.

TRAFIKSÄKERHET 2025-08-13

Bidrag för etablering av nykterhetskontroller – ansök nu

Trafikverket erbjuder upp till 100 % bidrag för att etablera anläggningar för nykterhetskontroller. Den 4 september kl 09.00 håller Trafikverket ett digitalt informationsmöte om bidraget. Satsningen riktar sig till aktörer som har tillgång till en plats med anslutning till allmän trafik – exempelvis hamnar, logistikföretag, distributionscentraler, industrier eller ägare av parkeringshus – och som vill bidra till ökad trafiksäkerhet och nykterhet i trafiken. Anmäl dig till informationsmötet via Trafikverkets webbplats: www.trafikverket.se      

Läs mer
vag-skog.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-07-10

VIOL3 ersätter VIOL2 – detta behöver du som åkeriföretag veta

Den andra maj gick nya VIOL3 igång som ersätter gamla VIOL2 som kommer fasas ut. VIOL3 är ett helt nytt affärssystem och det nya sättet innebär stora förändringar för hela skogsbranschen, inkluderat transporterna. VIOL3 berör merparten som transporterar rundvirke, flis, brännved och biobränslen. Förändringen är tvingande och det är helt avgörande att samtliga aktörer i affärskedjan gemensamt planerar för hur övergången till VIOL3 ska se ut. Omläggningsperioden är den period då förflyttningen från VIOL2 till VIOL3 kommer ske, båda systemen kommer att vara öppen parallellt under en övergångsperiod. Dock kommer det inte vara möjligt att samtransportera VIOL2-råvara och VIOL3-råvare, enligt beslut från styrgruppen på Biometria. VIOL2 stänger 17 oktober för inkörning/ankomstregistrering där Biometria är mätande företag och stänger för alla system 31 oktober för inmätning som Biomteria tillhandahåller för inmätning. Viktiga förändringar för Transportföretag Nyhet: Chaufförsklienten -ett helt nytt sätt för chaufförerna att jobba. Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage. Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten. Oändligt antal led i transportaffären. Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörer i respektive affärsled om affären ska prisberäknas. Surplatta/laptop med internetuppkoppling behövs i bilarna. Inloggning till chaufförsklienten är personlig för chaufförer, personlig e-postadress krävs. Beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.     Beställning av data till VIOL3 Samtliga aktörer behöver beställa en huvudkod för att kunna göra affärer i VIOL3. För att chaufförerna ska kunna använda Chaufförsklienten behöver behörighetsansvarig på åkeriet beställa en användare. Samtliga ekipage behöver finnas upplagda i VIOL3, åkerierna behöver komma överens med befraktare eller förmedlande transportföretag om vem som ska ansvara för uppläggningen av respektive ekipage.  Mer information hittar ni på: https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-transportfoeretag/https://www.biometria.se/viol-3/din-resa-mot-viol-3/foer-dig-som-chauffoer/

Läs mer