Låt inte kommunala vägar bromsa tillväxt och minskad klimatpåverkan

2025-04-29

DEBATTARTIKLAR

Sveriges kommuner har en viktig roll i att skapa ett hållbart, effektivt och konkurrenskraftigt transportsystem. Men just nu ser vi en motsatt utveckling, då flera kommunala vägar har fått den tillåtna vikten för godstransporter sänkt. Det kan låta som en teknisk detalj, men i praktiken innebär det att många tunga fordon inte längre får köra på vägar de tidigare använt. Följden blir att transporter måste ske med mindre lastbilar som tar mindre mängd gods. Det leder till fler transporter, högre kostnader och mer utsläpp i kommunerna. Helt i onödan.

Och detta händer samtidigt som politiken är tydlig: Trafikutskottet har återkommande lyft vikten av att öppna upp ett större vägnät som tillåter tyngre och effektivare fordon, och regeringens inriktningsunderlag för transportinfrastrukturen pekar på samma sak. 

Moderna fordon är konstruerade för att lasta betydligt mer, men fördela vikten över fler axlar vilket innebär att de inte orsakar mer vägslitage. Det ger samtidigt lägre utsläpp, färre tunga fordon på vägarna, ökad trafiksäkerhet och bättre leveranssäkerhet.

Om kommunen inte uppdaterar sitt vägnät får det negativa konsekvenser. Företag som tidigare kunnat leverera direkt till kund måste nu köra omvägar eller byta till mindre fordon. Det slår mot lokala butiker, byggarbetsplatser, skolor och industrier. 

Vissa kommuner försöker hantera detta genom att be företag söka dispens, alltså tillfälliga tillstånd för att leverera gods i kommunen. Men det är inte en långsiktig lösning. Det skapar mer byråkrati, orättvisa villkor och osäkerhet för företagen. Dessutom är det ineffektivt för kommunerna själva. 

Det här är ingen smal branschfråga. Det handlar om hur vi bygger ett samhälle där transporter sker effektivt, klimatsmart och med låg kostnad för både företag och invånare. Det handlar om att möjliggöra leveranser och att göra det attraktivt för företag att växa, investera och skapa jobb i just din kommun.

Om vi menar allvar med klimatmålen, då måste vi använda de smarta lösningar som redan finns. Tekniken finns. Fordonen finns. Viljan finns. Men kommunernas vägnät måste hänga med.

Vårt budskap är enkelt:

  • Öppna upp fler vägar för bärighetsklass 1 och 4 så minkar antalet transporter och utsläpp.
  • Sluta använda dispenser som långsiktig lösning. Det är inte hållbart för någon.

  • Se infrastrukturen som en tillgång för tillväxt och klimatnytta och inte som ett hinder.

Åkerinäringen är redo. Nu behöver kommunerna också vara det.

Peter Svensson
Teknik och Infrastuktur

hallbarhetskonferens.jpg.

EVENT 2025-11-12

Save the date – Hållbarhetskonferens 2026

10 mars kl. 10.00–16.00 • Piperska Muren, Stockholm Sveriges Åkeriföretag bjuder in till hållbarhetskonferens, en dag för inspiration, kunskapsutbyte och dialog med fokus på åkerinäringens omställning. Under dagen fördjupar vi oss i vägen mot fossilfria transporter. Vi sätter särskilt fokus på hur el och biodrivmedel fungerar i praktiken för olika typer av transporter, och hur tekniken, infrastrukturen och affären kan utvecklas för att möjliggöra en hållbar och lönsam omställning i hela åkerinäringen. Vi diskuterar också hur hållbarhetsrapportering och ökade krav från transportköpare påverkar branschen, och hur åkeriföretagen kan förbereda sig för och möta dem. Vi lyfter samtidigt hur ett strukturerat hållbarhetsarbete kan stärka relationen till kunder, effektivisera verksamheten och skapa nya affärsmöjligheter. Dessutom bjuder vi på en klimatpolitisk spaning som ger dig insikt i vilka politiska, ekonomiska och tekniska faktorer som formar förutsättningarna för åkerinäringens omställning – och hur de påverkar dina möjligheter som företagare framåt. Dagen bjuder på företag som delar sina erfarenheter av hållbarhetsarbete och omställning till fossilfria alternativ, samt goda möjligheter till mingel, nätverkande och frågor till experter. 🗓️ Boka in den 10 mars redan nu – mer information och anmälan kommer snart! 📍 Piperska Muren, Stockholm ⏰ Kl. 10.00–16.00 

Läs mer
ny-karttjanst.jpg.

DIGITALISERING & IT 2025-11-13

Ny karttjänst visar vägen till laddning av el-lastbilar

Elektrifieringen av tunga lastbilar är på gång, men var kan de laddas? Nu lanseras Lastbilsladdkartan, en öppen karttjänst som hjälper åkerier och transportföretag att hitta rätt laddstationer.Bakom initiativet står projektet TREE (effektiva, elektrifierade skogstransporter), som drivs av Skogforsk tillsammans med andra forskningsaktörer samt skogs- och transportbranscherna. Karttjänsten bygger på öppna data och kompletteras med fältobservationer för att ge en aktuell bild av var och hur lastbilar kan laddas.– För att elektrifieringen av skogstransporter ska bli verklighet behövs inte bara fordonen, utan också kunskap om var de faktiskt kan laddas. Lastbilsladdkartan gör det enklare att planera och genomföra eldrivna transporter, säger Janis Danebergs, Lindholmen Science Park, och forskare i TREE-projektet. Till skillnad från personbilar har tunga lastbilar särskilda krav, som till exempel högre laddeffekt, tillräcklig vändradie och god framkomlighet. Därför kan de inte alltid använda samma laddstationer som personbilar.Karttjänsten är öppen och under utveckling. Genom att rapportera nya eller ändrade laddstationer kan användare hjälpa till att hålla informationen aktuell. Läs mer hos Skogforsk Kontakt Janis Danebergs, Lindholmen Science Park, och forskare TREE janis.danebergs@lindholmen.se 072-150 55 41

Läs mer
man som antecknar.

LAGAR & REGLER 2025-11-19

Förslag för att stoppa oseriösa anbud i offentliga upphandlingar skickas på remiss

Regeringen skickar nu ut förslag på remiss som ska göra det enklare att stoppa oseriösa och misstänkt låga anbud i offentliga upphandlingar. Syftet är att hindra kriminella aktörer från att vinna kontrakt genom extremt låga priser och oseriösa affärsmetoder,  något som riskerar att slå ut seriösa företag och försämra kvaliteten i offentliga tjänster.Offentlig sektor upphandlar varje år varor och tjänster för över 1 000 miljarder kronor. Regeringen vill säkerställa att dessa medel går till företag som följer lagar, avtal och goda arbetsvillkor. Konkurrensverket har därför tagit fram förslag som tydliggör hur misstänkt låga anbud ska hanteras.Förslagen som har presenterats är bland annat:Alla anbud som är mer än 30 procent lägre än genomsnittspriset ska granskas.Det ska bli tydligare vem som ansvarar för vad när det gäller att granska låga anbud. Upphandlande aktör ansvarar för att bedöma om ett anbud är onormalt lågt. Leverantören ansvarar för att förklara hur de kan leverera trots det låga priset.Upphandlande organisationer ska alltid säga nej till anbud som är onormalt låga. Det har tidigare inte alltid varit obligatoriskt.Upphandlingsmyndigheten ska få i uppdrag att ta fram ett praktiskt stöd till upphandlande organisationer kring onormalt låga anbud.Förslagen skickas nu på remiss och ska besvaras senast 27 februari 2026.Som en del av regeringens fortsatta arbete ska Konkurrensverket också utveckla en metod för att bedöma hur väl leverantörer uppfyller kvalitetskraven i offentliga kontrakt. Detta ska redovisas 30 november 2025.SÅ följer utvecklingenSveriges Åkeriföretag välkomnar förslag som stärker konkurrensneutralitet och rättvisa villkor i offentliga upphandlingar – frågor som är centrala för en sund och seriös åkerinäring. Vi följer remissprocessen och återkommer med mer information när arbetet går vidare.

Läs mer