Låt inte kommunala vägar bromsa tillväxt och minskad klimatpåverkan

2025-04-29

DEBATTARTIKLAR

Sveriges kommuner har en viktig roll i att skapa ett hållbart, effektivt och konkurrenskraftigt transportsystem. Men just nu ser vi en motsatt utveckling, då flera kommunala vägar har fått den tillåtna vikten för godstransporter sänkt. Det kan låta som en teknisk detalj, men i praktiken innebär det att många tunga fordon inte längre får köra på vägar de tidigare använt. Följden blir att transporter måste ske med mindre lastbilar som tar mindre mängd gods. Det leder till fler transporter, högre kostnader och mer utsläpp i kommunerna. Helt i onödan.

Och detta händer samtidigt som politiken är tydlig: Trafikutskottet har återkommande lyft vikten av att öppna upp ett större vägnät som tillåter tyngre och effektivare fordon, och regeringens inriktningsunderlag för transportinfrastrukturen pekar på samma sak. 

Moderna fordon är konstruerade för att lasta betydligt mer, men fördela vikten över fler axlar vilket innebär att de inte orsakar mer vägslitage. Det ger samtidigt lägre utsläpp, färre tunga fordon på vägarna, ökad trafiksäkerhet och bättre leveranssäkerhet.

Om kommunen inte uppdaterar sitt vägnät får det negativa konsekvenser. Företag som tidigare kunnat leverera direkt till kund måste nu köra omvägar eller byta till mindre fordon. Det slår mot lokala butiker, byggarbetsplatser, skolor och industrier. 

Vissa kommuner försöker hantera detta genom att be företag söka dispens, alltså tillfälliga tillstånd för att leverera gods i kommunen. Men det är inte en långsiktig lösning. Det skapar mer byråkrati, orättvisa villkor och osäkerhet för företagen. Dessutom är det ineffektivt för kommunerna själva. 

Det här är ingen smal branschfråga. Det handlar om hur vi bygger ett samhälle där transporter sker effektivt, klimatsmart och med låg kostnad för både företag och invånare. Det handlar om att möjliggöra leveranser och att göra det attraktivt för företag att växa, investera och skapa jobb i just din kommun.

Om vi menar allvar med klimatmålen, då måste vi använda de smarta lösningar som redan finns. Tekniken finns. Fordonen finns. Viljan finns. Men kommunernas vägnät måste hänga med.

Vårt budskap är enkelt:

  • Öppna upp fler vägar för bärighetsklass 1 och 4 så minkar antalet transporter och utsläpp.
  • Sluta använda dispenser som långsiktig lösning. Det är inte hållbart för någon.

  • Se infrastrukturen som en tillgång för tillväxt och klimatnytta och inte som ett hinder.

Åkerinäringen är redo. Nu behöver kommunerna också vara det.

Peter Svensson
Teknik och Infrastuktur

top-40-hero.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-09-22

Nomineringen till Topp 40 under 40 förlängs

Intresset för Topp 40 under 40 har varit stort och många har hört av sig med önskemål om mer tid. Därför förlänger vi nu nomineringsperioden till 1 oktober 2025. Har du en kollega, chef eller kanske dig själv i åtanke som gör skillnad i åkerinäringen? Då finns fortfarande chansen att nominera! Topp 40 under 40 lyfter fram unga förebilder som driver branschen framåt – oavsett om det handlar om framgångsrikt ledarskap, inspirerande teamwork, innovation eller en stark insats bakom ratten.

Läs mer
Svenska Truckers 1001.mp4.10_28_53_21.Still011.png.

LAGAR & REGLER 2025-09-03

Vi tillstyrker ändrade besiktningsregler – men efterlyser tydligare tillämpning och proportionalitet

I vårt remissvar till Transportstyrelsen ställer vi oss i huvudsak positiva till de föreslagna ändringarna i kontrollbesiktningsföreskrifterna (TSFS 2017:54). Vi ser positivt på att reglerna förtydligas, anpassas till EU-direktiv och att vissa oproportionerliga krav – som kontroll av eCall – skjuts upp i väntan på fungerande metoder. Vi tillstyrker även uppdateringar kopplade till ny teknik, såsom LED-belysning och kamerabackspeglar. Samtidigt framhåller vi vikten av att reglerna förblir teknikneutrala och inte utformas så att de låser in marknaden i specifika lösningar. Vi lyfter också behovet av att regler om kontroll mot registrerade uppgifter – som idag hänvisas till bilaga 8 – måste integreras i de huvudsakliga bilagorna (1–3) för att säkerställa enhetlig och rättssäker tillämpning vid besiktning. När det gäller miljökrav och manipulation av avgasrening står vi bakom skärpta kontroller, men betonar att proportionalitet mellan nytta och kostnad måste upprätthållas. En viktig punkt i remissvaret rör även typgodkännande och besiktningspraxis. Vi påpekar att dagens otydliga koppling mellan godkända typintyg och faktisk tillämpning vid kontrollbesiktning riskerar att skapa osäkerhet för fordonstillverkare och ägare. Här efterlyser vi ett mer förutsägbart system. Avslutningsvis betonar vi vikten av att: Införa rimlig framförhållning innan nya regler börjar gälla Följa upp miljökontroller i praktiken Fortsätta harmonisera svenska krav med EU-rätt för att underlätta gränsöverskridande transporter

Läs mer
bryssel.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-08-28

Nya regler för import till EU – ICS2 ersätter ICS från september 2025

Från och med 1 september 2025 ska alla varor som förs in i EU rapporteras i det nya importkontrollsystemet ICS2. Systemet ersätter dagens ICS och innebär att transportören, eller dennes ombud, måste lämna in en summarisk införseldeklaration innan varorna når EU.  För transporter på väg gäller att deklarationen ska skickas in senast en timme före ankomst till gränsen. Det går att göra en gemensam deklaration för en hel sändning, även om den innehåller flera avsändare och mottagare. För transporter från Norge och Schweiz krävs ingen anmälan om ankomst eller summarisk införseldeklaration, eftersom dessa länder ingår i EU:s säkerhetszon. Hos Tullverket finns mer information om hur man lämnar en summarisk införseldeklaration och ansluter sig till ICS2. Läs mer hos Tullverket, Summarisk införseldeklaration - Tullverket IRU varnar för störningar – kräver övergångsperiodBranschorganisationen IRU har i ett brev till EU-kommissionen varnat för stora störningar vid gränserna och uppmanar till en gemensam sex månader lång övergångsperiod. Den splittrade tillämpningen riskerar att skapa köer, osäkerhet och administrativa problem för transportörer.

Läs mer