Världspremiär för 5G-uppkopplad fjärrstyrd virkeslastare

Publicerad ons, 11/24/2021 - 11:04

I Timrå har skogsbolaget SCA nu för första gången testat en fjärrstyrd och 5G-uppkopplad virkeslastare i skarp miljö. Försöken är en del i ett forskningsprojekt mellan ett flertal parter.

Testet skedde i torsdags på SCA:s virkesterminal Torsboda utanför Timrå, rapporterar SCA på sin webbplats. Resultaten uppges ha varit lyckade och visat att den nya tekniken kan möjliggöra fjärrstyrda terminaler, något som effektiviserar arbetet och ger förarna en säkrare och bättre arbetsmiljö utan maskinvibrationer, buller och ensamarbete.

– Det här är ett mycket bra projekt där vi får pröva hur vi kan använda 5G-teknik för fjärrstyrning och möjligheten att arbeta uppkopplade på distans. Projektet ligger helt i linje med SCA:s ambition att vara med och driva på utvecklingen mot mer autonoma fordon och bättre förarstöd. Det är också en viktig del i att göra skogsbruket ännu mer hållbart. Med fjärrstyrda terminaler kan vi förbättra arbetsmiljön för förarna, öka tillgängligheten på terminalerna och effektivt nyttja våra maskiner, säger Magnus Bergman, chef för stab teknik och digitalisering vid SCA Skog, i artikeln.

Målet med forskningsprojektet "Remote Timber" är enligt SCA att undersöka hur ny teknik såsom 5G kan möjliggöra att de hundratals virkesterminaler som finns runtom i Sverige kan bemannas med fjärrstyrda virkeslastare i framtiden. Testerna som gjorts under veckan har visat att tekniken fungerar, intygar Mattias O´Nils, ledare för forskningcentret STC vid Mittuniversitetet.

SCA använder en L180 höglyft som Volvo CE byggt om och utrustat med uppkopplade kameror och sensorer som gör fjärrstyrningen möjlig. Genom Telias 5G-teknik skickas all data utan fördröjning, vilket gör att föraren får samma upplevelse på distans som i själva maskinen.

– I farliga miljöer kan operatören flyttas till en säker plats med bättre arbetsmiljöförhållanden. I fall där man bedriver verksamhet på flera olika platser kan en förare sköta flera terminaler samtidigt, säger Christian Spjutare, Advanced Engineering Program Manager på Volvo CE.

Förarmiljön har byggts upp i en container en bit från virkesområdet, skriver SCA. Man använder en likadan stol som finns i lastaren och fem skärmar som visar totalt 11 kamerabilder. Två SCA-förare styr lastaren.

 

Om Remote Timber

Bakom forskningsprojektet Remote Timber står Biometria, Mittuniversitetet, SCA, Skogforsk, Telia och Volvo Construction Equipment. Det finansieras av de deltagande parterna och av Vinnovas program för fordonsstrategisk forskning och innovation, FFI.

I projektet kartläggs även aktuella lagar och regelverk i syfte att belysa de juridiska förutsättningarna för en kommersialisering.

Läs hela SCA:s artikel här.