Sveriges Åkeriföretag - Logotyp

Logga in

Är du medlem men saknar inlogggningsuppgifterklicka här »

UTBILDNINGAR - AFFäRSMANNASKAP

affärsmannaskap


BOKA
Affärsmannaskap för transportsäljare Steg 1

Kursen för att utvecklas till att bli effektivare i att skapa nya affärer hos både befintliga och nya kunder. Inriktningen kommer att vara utformad så att den speglar den vardag och de situationer som säljare inom vår bransch ständigt möter. Vi varvar ren säljteori med övningar med rollspel.

 

Målgrupp

Utbildningen vänder sig i första hand till dig som har ansvar för kundrelationerna och affärerna i verksamheten.

 

Mål

Målet är att utbildningen ska ge dig bättre kunskap som i sin tur leder till ökad konkurrenskraft och därmed förbättrar lönsamheten i ditt företag.

 

Innehåll

Försäljningens grunder med genomgång av hela säljprocessen från a-ö, samt hur kundernas köp- och beslutsprocess påverkar våra förutsättningar att agera och sälja.

 

Vi går bl a genom följande:

  • Segmentering (Vilka ska vi vända oss till)
  • Prospektering (Hur bearbeta marknaden och  kunderna)
  • Skapa effektiva kundmöten (”Linjen i kundmötet”)
  • Behovsanalys och argumentation (Frågebatteri)
  • Att hantera invändningar och att få till lönsamma avslut (dvs minska behovet av att rabattera sina priser)
  • Offert, avtal, leverans och uppföljning (Nöjd kund)
  • Dokumentation och överlämning (Exempelvis till trafikledning)
  • Praktiska verktyg i form av mallar för prospektering, uppföljning och kundplaner
  • Att bygga långsiktiga kundrelationer 

Nästa kurstillfälle:

6-7/12 2017

 

________________________________________________

AFFÄRSMANNASKAP för transportsäljare STEG 2

Kursen för dig som har arbetat som säljare en tid och vill utveckla ditt säljarbete för att kunna ta ansvar för några av företagets viktigaste kunder. Du får lära dig att skapa en organisation som arbetar långsiktigt och strukturerat för att bli en ”nyckelleverantör” till era nyckelkunder. 

 

MÅL

Skapa en trygg plattform för de som arbetar med att etablera nya nyckelkunder och att förvalta och vidareutveckla befintliga.

 

INNEHÅLL

Vi går bl a genom följande:

  • Genomgång av grunderna i säljarbetet - från Steg 1
  • Kartläggning av nyckelkunder
  • Skapa långsiktiga kundrelationer
  • Hur skapar man bättre lönsamhet i försäljningsarbetet
  • Strategisk omvärldsbevakning
  • Skriva en kundplan
  • Upprätta en individuell handlingsplan
  • Sätta mål och följa upp
  • Ledarskap internt och externt
  • Mallar och verktyg för att skapa kundplaner, handlingsplaner, prospektlistor, budgetering, m m.

Nästa kurstillfälle:

13-14/3

Kontakta och information

 Har du frågor kring utbildningen, kan du kontakta

SÅ Utbildning 010- 51 00 400 eller via e-post utbildning@akeri.se.

 

 

 

Bli medlem