Sveriges Åkeriföretag - Logotyp

Logga in

Är du medlem men saknar inlogggningsuppgifterklicka här »

SEMINARIUM FöR SäKRARE TUNG TRAFIK

Seminarium för säkrare tung trafik

[2018-03-23 07:47 av Charlotta Nilsson]

Igår genomfördes seminariet Säkrare Tung Trafik i Sundsvall. Arrangör var NTF, i nära samverkan med Sveriges Åkeriföretag och Volvo Trucks. Seminariet genomförs på 4 platser runt om i landet och Sundsvall var nummer två. Näst på tur står Helsingborg den 11 april och Örebro den 17 april.

Målet med seminarierna är att lyfta det systematiska arbetssättet, förmedla kunskap, visa goda exempel och inspirera. Hur får vi trafiksäkrare transporter? Vilka möjligheter erbjuder tekniken och vad krävs av oss människor? Självkörande lastbilar – hype eller verklighet?

 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth öppnade seminariet. Han lyfte hur viktiga åkerinäringens frågor är för Sverige och menar att branschens utmaningar måste lösas, detta oberoende på vilken färg som har ledartröjan i regeringen. Han berättade att de nu gått vidare med beställaransvaret, 74-tons fordon och BK4, krav på vinterdäck och förlängd tid för klampning. Alla dessa delar kan ni läsa mer om i nyhetsflödet på Sveriges Åkeriföretags hemsida. Roligt att höra var att han lyfte näringen och Sveriges Åkeriföretag som en bra diskussions- och samarbetspart.

 

Trafikverket har fått två regeringsuppdrag. Dels att utveckla ISO 39001, en trafiksäkerhetscertifiering och dels att införa alkobommar i alla Sveriges 23 hamnar varav minst en ska upp i år. Viktiga och nödvändiga satsningar enligt Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag.

 

Trafikpolis Christoffer Hallbom lyfte kör- och vilotidsreglerna och resursbristen hos polisen.

 

Arbetsmiljöverket uppmanade alla att rapportera in tillbud. Mörkertalet i statistiken är stort och de behöver mer underlag för att kunna påverka och hjälpa företagen. Arbetsmiljöverket vill även ha in tillbud på trafikfarliga vägar vilket gör att även de kan påverka gällande prioriteringar i underhållsåtgärder.

 

Vad kommer till självkörande fordon så menade Volvo att det ligger en bra bit in i framtiden. Både teknik, ansvarsbestämmelser och regelverk behöver ytterligare lösningar.

 

Engagemanget var stort bland de 50 deltagarna. Tyvärr saknades varuägarna som spelar en viktig roll i trafiksäkerhetsarbetet längs våra vägar.

 

Infrastrukturminister Tomas Eneroth tillsammans med Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag. 

 

Trafikpolis Christoffer Hallbom.

Bli medlem